Om Maxvarv

Maxvarv är podden som tar avstamp i svensk hojkultur från 80- och 90-talen. Podavsnitten utgår främst ifrån de stora och populära tidningarna och då kanska oftast Bike men även MC-Nytt och Allt om MC kan hamna i fokus.

Själva webbsidan och bloggen maxvarv.se då? Pja, det är lite av en sajt för podden men också en blogg för lustifikationer och annat skojläst. Man kan se det som en sidvagn, de hör ihop men är inte helt samma. Du kan hitta allsköns dum- och nyttigheter här. Sidan uppdateras troligen långt oftare än podden gör avsnitt. Varningens finger hyttas över att några av Hennings texter kan vara återpubliceringar varför du kan ha läst dem förr. De flesta ska ändå vara nyskrivna. Mats är lite bättre där för alla hans texter är nya.

I podden läser vi ett utvalt nummer av en viss tidning på var sitt håll, utan att prata med varandra om det vi ser förrän vi möts vid mikrofonerna. Då pratar vi om det vi läst och för att minnas tiden, hojarna och det som avhandlas i det aktuella numret. Det kan förefalla lite svårt att veta vad vi ska prata om i podden men vi vet ju inte det själva när vi börjar mer än vilket nummer vi avser prata om.

Vi kommer även att ta roliga snack med dåtidens aktörer, förare, branschfolk och annat. De som var med och minns, helt enkelt. Sen har vi inte dragit några hårda gränser för vad det kan bli men så länge vi låter viljan och hojlivet styra kan det bli lite vad vi känner.

Vi har kollat med tidningstitlarnas ägare om rättigheter avv publicera utdrag ur tidning i bild och i tal och därtill fått godkänt. Så, som tack har vi tidningarnas loggor på länk får huvudsidan. Tack Gerry Nordström!

Vilka är vi då, kan man undra. Poddens två röster tillhör Mats Wahlberg och Henning Svedberg.

Mats som har ett hjärta som varvar för Triumph och Yamaha är till yrket verksam i området säkerhet. Men har också ett visst förflutet från både MC och journalistik. Har flera spännande hojar och underhållande bilar men en favorit i sin polkagrisfärgade Yamaha YZF-R1 1998. Mats insåg tidigt efter inskaffande av MC kortet att den optimala motorcykeln inte existerar och att flera hojar behövs för att täcka olika typer av körning. Faktum är att Mats optimala antal motorcyklar har visat sig vara: en till

Mats, med rött 90-tals kludd i bakgrunden.

Henning har bland annat sitt förflutna som redaktör, och chefredaktör, på MC-nytt och BMW-tidningen Bumsen och år som hojsäljare i ryggen när han pratar. Henning har setts som starkt märkesfreak för Honda och BMW men är idag långt mer vidsynt i sin smak. Hans hojägarskap är svullet med närmare 90 hojar ryggsäcken. Favorit i garaget? En Honda VFR750F 1989.

Henning på 80-talet. Då, precis som på den här sajten, kommer han dragandes med en massa skit.