Det är bara att erkänna. Jag spenderar säkert alldeles för mycket tid på annonssajter. Det är någon blandning av att få drömma sig bort till en tillvaro med ett nytt fordon. Och den ständigt pågående jakten på nästa fynd. Jag har förstått att detta beteende inte är unikt på något sätt. Utan delas med ganska många.
När man spenderar all denna tid och hoppar från annons till annons så är det, i alla fall för mig, omöjligt att inte lägga märke till vissa märkligheter som fordonsannonsörer har för sig. Ibland försöker man skapa en känsla av något som inte finns. Än vanligare är att man skriver dumheter för att försöka släta över det verkliga problemet.
Testa själv. Skriv in ordet “unik” på valfri annonssajt. Du kommer bli överöst med träffar på annonser. Är det unika varor som annonseras ut? Något enstaka exempel finns naturligtvis men merparten kommer inte att vara det. Det roliga i sammanhanget är att det ofta är annonsören själv som avslöjar sig.
Som ett exempel så såg jag tidigare idag att en motorcykel annonserades vara just unik. I meningen efter försöker man motivera vad det är som är unikt. Meningen lyder:
“- finns endast 40 stycken i Sverige”.
Så det finns alltså 39 likadana hojar till. Ovanligt, säkert. Men unik? Nej!
Ett annat exempel jag minns väl är en annan fordonsannons där en bil uttannonserades. Bilen var av en modell som sålt i mängder. En bra bil.
Men även här ville annonsören ha det till att bilen var unik. Varför? Jo, den var högerstyrd.
I Sverige har vi högertrafik. Alla som har kört en högerstyrd bil i högertrafik någon längre sträcka vet att det är förknippat med vissa nackdelar. Inte minst vid omkörningar. Det betyder inte att det behöver vara dåliga bilar men de är lägre prissatta just av den anledningen att det inte är optimalt. Och att som i detta fall försöka vända det till något positivt för att öka chansen till försäljning är för att vara diplomatisk, ytterst tveksamt. Det finns liksom ingen uppsida ens om den varit unik. Men nu var den inte ens den enda högerstyrda bilen av denna vanliga modell. Så inte ens där fick man rätt.
Ytterligare ett exempel är den japanska sporthoj som även den annonserades som unik. Den var av en vanlig modell. Modellen har sålts i färgerna blå, svart eller gul. Denna var gul. Gul kan ha varit den färg som sålde minst. Men det var ändå en helt vanlig standardfärg. Den oemotståndligt dräpande meningen från säljaren löd: Unik färgsättning.
Kan vi inte bara sluta med sånt här trams?
Ett annat fenomen som är vanligt i annonser är att man beskriver ett fel. Och sen avskriver det som en bagatell. “Hojen startar ej” är ett hyfsat allvarligt fel på något som ska köras med. Följande mening har du sett fler än en gång. “Säkert lättfixat för den händige”. Här har man som säljare avslöjat två saker om sig själv. 1. Hade felet varit enkelt att fixa, så hade säljaren garanterat gjort det.
2. Att man inte kan, eller bryr sig tillräckligt mycket för att ta reda på vad felet är. Det är med andra ord inte den optimala personen att köpa en motorcykel av.
Det är naturligtvis så att ett fel som är helt omöjligt att fixa för en person. Kan vara enkelt, eller i alla fall fullt görbart för en annan. Vi är bra på olika saker. Men som egenavslöjad okunnig säljare kan du helt omöjligt avgöra detta. Så gör det inte!
Har du sprungit på denna då?
“Hojen har fungerat helt felfritt i min ägo”. Idag är det lättare än någonsin att få fram uppgifter om ett fordon. Om du slår på registreringsnumret på ett fordon som utannonseras med ovan mening i annonsen så kan du näst intill sätta barnens besparingar på att nuvarande ägare har ägt fordonet någon eller några månader.
Det kan vara så enkelt så att ägaren tröttnat på sitt fordon, absolut. Men än mer troligt är att man upptäckt något som kanske inte är helt som det ska. Och nu vill ge sken av att detta är ett pålitligt och välskött fordon. Kolla noga!
Sist men absolut inte minst. Intressekollarna.
Hur många gånger har man inte läst ordet ”Intressekoll”. Vad är ens en intressekoll?
Jo det är ett sätt att säga: Jag är velig och vet inte om jag vill sälja eller ej. Men om nån är dum nog att betala överpris för mitt (ofta inte allt för ovanliga) fordon så säljer jag direkt.
Skriv det i annonsen istället.
Vad hakar du upp dig på när du plöjer fram i annonsdjungeln? Har du några favoriter bland formuleringar? Vi vill gärna höra
Lämna ett svar