Du ska inte köpa min hoj då?
Har du ett nätverk av hojåkare kring dig så dyker säkerligen frågan upp. Ibland avfärdas nog frågan direkt med ett lätt “hehe, ja kanske det” för att sedan snabbt byta ämne då du redan instinktivt vet att du inte är intresserad.
Men det händer också att du väntat på frågan. Men när den väl dyker upp så är det av någon anledning med fel timing vilket omöjliggör köp.
Men så ibland så står alla stjärnor rätt.
Rätt och rätt förresten:
Besiktigad? Nej
Noga kontrollerad och provkörd innan köp? Nej
Startar? Nej
Står i närheten? Nej
I ett begagnattest kanske inte detta är den typen av hoj som rekommenderas att köpa. Men för min del fanns inte så mycket att fundera över. Motorcykeln passade perfekt in i vagnparken för en roll som redan sedan innan gnagt lite i bakhuvudet.
Sist jag såg den var över 10 år sedan. Jag har kört den vid ett tidigare tillfälle och minns i huvudsak bara en sak av den körningen. Vilken motor! Den överraskar. Sin linjära effekt till trots.
Några dagar senare sitter jag i bilen med tomt släp, på väg de närmare 50 milen för att hämta hem ett nytt projekt.
Många tycker nog att 100 mil t.o.r med släp, för att hämta något som det inte finns några som helst garantier på att det kommer kunna starta inte är helt vettigt att hålla på med. De har kanske inte helt fel. Även om man lyckas och får fart på den så kommer det innebära jobb.
Men vi är en hel del som ser lite annorlunda på det. För mig personligen så var den långsamma bilturen med tillhörande utmaningar i form av logistik, lastning surrning och lossning, en del av äventyret.
Väl hemma tar nästa fas vid. En övergripande plan fanns redan sedan innan men nu kan man detaljstudera, testa, fundera och prioritera. Och sedan skrider man till verket.
Förvånansvärt ofta går det väldigt bra. Ibland tillkommer problem som man får fundera på och lösa längs vägen. Ibland ändras delar av planen under projektets gång. Allt är en del av att driva projektet framåt.
Så vad är då tanken med just denna Kawasaki?
Den är redan på plats i verkstaden. Och steg ett är såklart att få den att starta.
När den väl gör det så ska den kollas igenom och provköras så ev. andra fel kan hittas, och fixas.
Slitdelar ska bytas ut hyfsat frikostigt. Sedan är det också något av en tradition i min verkstad att nya fordon får en “nollställning”. Det vill säga att service görs där det som inte finns tydligt dokumenterat att det är gjort, görs. Brukar vara byte av vätskor. Tändstift och ventilkoll/justering. Ordinär service med olja och diverse förekommande filter görs såklart också.
Den ska helt enkelt lyftas till ett skick där den tänkta användningen för denna hoj kan påbörjas. Det finns nämligen ett tomrum som medvetet varit tomt en längre tid nu. Men sedan en tid tillbaka så har tanken dykt upp: “Är det inte dags att skaffa en hoj ämnad för touring igen?”
För ungefär 10 år sedan sålde jag min sista hoj som var lämplig för touring. Andra prioriteringar tog vid. Visst har jag kört långa turer med mina andra hojar. Det går bra med precis vilken hoj som helst. Men pratar vi packning. Då ställer det lite krav. Krav som en Kawasaki ZRX1200 troligen tacklar med lätthet. Dessutom utan att vara för stor för att kunna tas ut på en snabb kvällstur på den slingriga favoritvägen, och dessutom vara rolig!.
Just precis denna hoj har dessutom proveniens som gör den extra kul att rusta upp till toppskick. Projektet är igång. Och det ska bli så himla kul!
Sen är ju den stora frågan, var ska första resan gå? Tipsa gärna om lämpliga resmål
Lämna ett svar